FŐOLDAL FÓRUM ELÉRHETŐSÉG LINK KARBANTARTÁS TÖRTÉNELEM KÁRPIT FACELIFT LIMITÁLT

KARBANTARTÁS




A járművön célszerű ősszel és tavasszal átfogóbb vizsgálatot tartani,mivel a legfiatalabb magyar példányok is elmúltak már 17 évesek.


Kezdjük a KAROSZÉRIÁval:


A rozsdafoltokat a következő helyeken keressük: küszöbök, taposólemezek kívül és belül!(beázás), hátsó futómű alsó tartópontjai, kerékívek. (itt igazából a kerékdobok a lényegesebbek, mert ha az átlyukad, akkor belülről sós lét kap a sárvédő.)

Kritikus pontja a típusnak a hátsó futóműtartó. Elég alattomosan tud ott rohadni. Ha nem figyelünk, hamar átbillen azon a ponton, hogy nem érdemes javítani az autót. Itt a megelőző üregvédelmet tudom javasolni.

Alvázvédőből vagy jót, vagy semmit. A rossz sokkal többet árt, mint használ, pláne, ha rozsdára fújják!

A dobbetéteknek és az egyéb műanyag elemek nem véletlenül vannak az autón, mindegyik fontos, eltávolításuk, kifelejtésük súlyos következményekkel jár.

Az ÜREGVÉDELEM a legfontosabb, erre viasz alapú szereket lehet kapni. Én a Dinitrol cég termékeit használom. Lehet venni aeroszolos kiszerelésben is, így nem feltétlen kell komoly műhely egy komplett üregvédelemhez.




10e km

20e km

30e km

40e km

50e km

60e km

70e km

80e km

megjegyzés

Motorolaj + olajszűrő

csere

csere

csere

csere

csere

csere

csere

csere

10w-40 márkás

gyertya




csere




csere

Denso-t ajánlom, francia NGK silány

légszűrő


tisztítás


csere


tisztítás


csere

Gyárit ajánlom

benzinszűrő




csere




csere

Faceliftes modellbe csak a gyári passzol

hűtőfolyadék

2 évente vagy 40e km-enként cserélni (amelyik hamarabb következik)

fékfolyadék

2 évente vagy 40e km-enként cserélni (amelyik hamarabb következik)

váltóolaj








csere

Szintet érdemes rendszeresen ellenőrizni

vezérlés

Mazda ill. Contitech szíjjal, gyári ill. SKF görgővel tartható a 90-100e km-es ciklus. Gyengébb minőségű alkatrészekkel 50-60e km-es periódus javasolt.

A ciklus 80e km után ismétlődik.

FUTÓMŰ, FÉK:

A 121-es futóműve nagyon egyszerű, mondhatni primitív, de nagyon hatékony. Gyenge pontja gyakorlatilag nincs, csak a szokásos kopó-fogyó alkatrészek, javaslom a gyári alkatrészek beépítését, sokkal tartósabbak. Ugyanez érvényes a fékekre is. Ha a hátsó fékben kell pofát, vagy dobot cserélni, akkor 99%, hogy bőven túl van a 300.000. km-en!

A gumiporvédők állapotára oda kell figyelni! Ha időben ki tudjuk cserélni a porvédőgumit, akkor évekkel el tudjuk odázni például a lengőkar cseréjét. A gyári porvédőgumik bírják csak évekik, az utángyártottak általában igen silány minőségűek, ezért legalább félévente ellenőrizni kell, mert tapasztalat alapján örülni lehet, hogy ha 1-2 évig kihúzzák, úgy, hogy havonta vannak kezelve szilikonnal.

MOTOR:

Magyarországon a kocsik 98%-a az 1324ccm-es B3 kódjelű (injektoros) motorral van szerelve. Nagyon bevált konstrukció, a blokk a 323-as ból származik. Hidegen nem szabad hajtani, pörgetni! Feltétlenül 10w-40-es, MÁRKÁS olaj kell bele, illetve japán gyártmányú szűrő. Figyelni kell a 10.000km-es olajcsereperiódus betartására, illetve városi használat esetén javaslom inkább az 5000km-enkénti cserét, természetesen szűrővel együtt. A tiszta légszűrővel sok üzemanyagot lehet megspórolni. Ajánlott a gyári légszűrő használata. Univerzális direktszűrő többet árt, mint használ! A motornak az előírt karbantartások  betartásával illik elmenni legalább félmillió kilómétert.

A termosztátra is érdemes odafigyelni. A vízhőfokmutatónak nyári melegben sem szabad megmoccanni fölfelé, még több órás padlógázas autópályázás közben sem. Ha melegszik, akkor valami probléma van.

Sok városi használat eldugítja a katalizátort, ekkor ki kell vinni autópályára és meghajtani. A katalizátort nem érdemes kiiktatni, mert onnantól kezdve nem teljesíti a károsanyagkibocsátási normákat, és nyomatékból is sokat veszít a motor.

UTASTÉR:

A kárpitok tartósak, rossz pakolással viszont könnyen sérülnek. A kormány a közhiedelemmel ellentétben nem 100.000-nél, hanem 300.000-nél fényesedik le teljesen!!! A hátsó ülések nyitó műanyagjai a nap miatt elöregszenek, letörnek. A csomagtér viszonylag nagy, a nyílása pici. A tetőkárpitokkal óvatosan kell bánni.


TOLÓTETŐ:

Egy átlagos cabrio-tetőt 6 évente kell cserélni! Ehhez képest a kis Mazdáink 17-23 évesen is még javarészt eredeti vászonnal furikáznak. Nem kell meglepődni, ha ennyi használat után kirepedeznek. Egy jó kárpitos ezt könnyen újjá tudja varázsolni. Az elektronikának baja ritkán van, akkor is ált. a forrasztások öregszenek el, esetleg relét kell cserélni, ez pár száz forintos tétel. Nagyobb baj, ha a bowden szakadt, azt nehéz beszerezni, és drága.

A tetőt mozgató bowdeneket érdemes évente átzsírozni jó bőven grafitos zsírral. Valamint a mozgató motorok rögzítő csavarjai szoktak kilazulni, emiatt kattog mozgatáskor, hamar lekoptatja a fogaskereket. A külső huzat épségét gyakori bő szilikonozással őrizhetjük meg (ez "ridegen tartott" autóknál, vagy ha sokat süti a nap akkor legjobb hetente).

A beázás csak a legvégső stádiumban lehet a szakadt vászontól, általában a 4db lefolyó csatorna van eltömődve.


A karbantartással kapcsolatban bátran kérdezzetek a fórumon!