KARBANTARTÁS
A járművön célszerű ősszel és tavasszal átfogóbb vizsgálatot tartani,mivel a legfiatalabb
magyar példányok is elmúltak már 17 évesek.
Kezdjük a KAROSZÉRIÁval:
A rozsdafoltokat a következő helyeken keressük: küszöbök, taposólemezek kívül és
belül!(beázás), hátsó futómű alsó tartópontjai, kerékívek. (itt igazából a kerékdobok
a lényegesebbek, mert ha az átlyukad, akkor belülről sós lét kap a sárvédő.)
Kritikus pontja a típusnak a hátsó futóműtartó. Elég alattomosan tud ott rohadni.
Ha nem figyelünk, hamar átbillen azon a ponton, hogy nem érdemes javítani az autót.
Itt a megelőző üregvédelmet tudom javasolni.
Alvázvédőből vagy jót, vagy semmit. A rossz sokkal többet árt, mint használ, pláne,
ha rozsdára fújják!
A dobbetéteknek és az egyéb műanyag elemek nem véletlenül vannak az autón, mindegyik
fontos, eltávolításuk, kifelejtésük súlyos következményekkel jár.
Az ÜREGVÉDELEM a legfontosabb, erre viasz alapú szereket lehet kapni. Én a Dinitrol
cég termékeit használom. Lehet venni aeroszolos kiszerelésben is, így nem feltétlen
kell komoly műhely egy komplett üregvédelemhez.
|
10e km
|
20e km
|
30e km
|
40e km
|
50e km
|
60e km
|
70e km
|
80e km
|
megjegyzés
|
Motorolaj + olajszűrő
|
csere
|
csere
|
csere
|
csere
|
csere
|
csere
|
csere
|
csere
|
10w-40 márkás
|
gyertya
|
|
|
|
csere
|
|
|
|
csere
|
Denso-t ajánlom, francia NGK silány
|
légszűrő
|
|
tisztítás
|
|
csere
|
|
tisztítás
|
|
csere
|
Gyárit ajánlom
|
benzinszűrő
|
|
|
|
csere
|
|
|
|
csere
|
Faceliftes modellbe csak a gyári passzol
|
hűtőfolyadék
|
2 évente vagy 40e km-enként cserélni (amelyik hamarabb következik)
|
fékfolyadék
|
2 évente vagy 40e km-enként cserélni (amelyik hamarabb következik)
|
váltóolaj
|
|
|
|
|
|
|
|
csere
|
Szintet érdemes rendszeresen ellenőrizni
|
vezérlés
|
Mazda ill. Contitech szíjjal, gyári ill. SKF görgővel tartható a 90-100e km-es ciklus.
Gyengébb minőségű alkatrészekkel 50-60e km-es periódus javasolt.
|
A ciklus 80e km után ismétlődik.
|
FUTÓMŰ, FÉK:
A 121-es futóműve nagyon egyszerű, mondhatni primitív, de nagyon hatékony. Gyenge
pontja gyakorlatilag nincs, csak a szokásos kopó-fogyó alkatrészek, javaslom a gyári
alkatrészek beépítését, sokkal tartósabbak. Ugyanez érvényes a fékekre is. Ha a hátsó
fékben kell pofát, vagy dobot cserélni, akkor 99%, hogy bőven túl van a 300.000.
km-en!
A gumiporvédők állapotára oda kell figyelni! Ha időben ki tudjuk cserélni a porvédőgumit,
akkor évekkel el tudjuk odázni például a lengőkar cseréjét. A gyári porvédőgumik
bírják csak évekik, az utángyártottak általában igen silány minőségűek, ezért legalább
félévente ellenőrizni kell, mert tapasztalat alapján örülni lehet, hogy ha 1-2 évig
kihúzzák, úgy, hogy havonta vannak kezelve szilikonnal.
MOTOR:
Magyarországon a kocsik 98%-a az 1324ccm-es B3 kódjelű (injektoros) motorral van
szerelve. Nagyon bevált konstrukció, a blokk a 323-as ból származik. Hidegen nem
szabad hajtani, pörgetni! Feltétlenül 10w-40-es, MÁRKÁS olaj kell bele, illetve japán
gyártmányú szűrő. Figyelni kell a 10.000km-es olajcsereperiódus betartására, illetve
városi használat esetén javaslom inkább az 5000km-enkénti cserét, természetesen szűrővel
együtt. A tiszta légszűrővel sok üzemanyagot lehet megspórolni. Ajánlott a gyári
légszűrő használata. Univerzális direktszűrő többet árt, mint használ! A motornak
az előírt karbantartások betartásával illik elmenni legalább félmillió kilómétert.
A termosztátra is érdemes odafigyelni. A vízhőfokmutatónak nyári melegben sem szabad
megmoccanni fölfelé, még több órás padlógázas autópályázás közben sem. Ha melegszik,
akkor valami probléma van.
Sok városi használat eldugítja a katalizátort, ekkor ki kell vinni autópályára és
meghajtani. A katalizátort nem érdemes kiiktatni, mert onnantól kezdve nem teljesíti
a károsanyagkibocsátási normákat, és nyomatékból is sokat veszít a motor.
UTASTÉR:
A kárpitok tartósak, rossz pakolással viszont könnyen sérülnek. A kormány a közhiedelemmel
ellentétben nem 100.000-nél, hanem 300.000-nél fényesedik le teljesen!!! A hátsó
ülések nyitó műanyagjai a nap miatt elöregszenek, letörnek. A csomagtér viszonylag
nagy, a nyílása pici. A tetőkárpitokkal óvatosan kell bánni.
TOLÓTETŐ:
Egy átlagos cabrio-tetőt 6 évente kell cserélni! Ehhez képest a kis Mazdáink 17-23
évesen is még javarészt eredeti vászonnal furikáznak. Nem kell meglepődni, ha ennyi
használat után kirepedeznek. Egy jó kárpitos ezt könnyen újjá tudja varázsolni. Az
elektronikának baja ritkán van, akkor is ált. a forrasztások öregszenek el, esetleg
relét kell cserélni, ez pár száz forintos tétel. Nagyobb baj, ha a bowden szakadt,
azt nehéz beszerezni, és drága.
A tetőt mozgató bowdeneket érdemes évente átzsírozni jó bőven grafitos zsírral. Valamint
a mozgató motorok rögzítő csavarjai szoktak kilazulni, emiatt kattog mozgatáskor,
hamar lekoptatja a fogaskereket. A külső huzat épségét gyakori bő szilikonozással
őrizhetjük meg (ez "ridegen tartott" autóknál, vagy ha sokat süti a nap akkor legjobb
hetente).
A beázás csak a legvégső stádiumban lehet a szakadt vászontól, általában a 4db lefolyó
csatorna van eltömődve.
A karbantartással kapcsolatban bátran kérdezzetek a fórumon!